Plan postępowania w sytuacji katastrofy lub poważnej awarii
Każda firma powinna posiadać rozsądny plan postępowania w sytuacji katastrofy lub poważnej awarii - Plan awaryjny (ang. Disaster Recovery). Jako, że pomysł stworzenia takiego planu wydaje się być trudny i może teoretycznie zabrać dużo czasu, to właśnie z tych powodów wiele przedsiębiorstw działa bez niego.
Oczywiście najlepiej mieć cały, kompletny plan postępowania, ale nawet stworzenie najistotniejszych elementów jest lepsze niż nie posiadanie niczego. I dlatego jeżeli nie jest możliwe stworzenie całego planu, to przynajmniej niech zostanie stworzone cokolwiek, co będzie pomocne w takich ekstremalnych sytuacjach jak katastrofa, czy też poważna awaria.
Poniższa krótka instrukcja pokazuje jak przygotować się do tego typu sytuacji. Ma ona na celu uproszczenie planu postępowania w sytuacjach wyjątkowych poprzez podzielenie wszystkich zadań na mniejsze części, dotyczące takich obszarów jak: ochrona danych, komunikacja oraz ludzie. Wykorzystaj ten podręcznik do stworzenia kilku podstawowych punktów, a potem dostosuj je do Twojej firmy i Twoich potrzeb.
Jeżeli uważasz, że pomysł stworzenia planu awaryjnego przerasta Twoją firmę, to możesz zatrudnić naszą firmę - przygotujemy plan dla Twojego przedsiębiorstwa. Zainwestowanie pewnej kwoty, może w przyszłości zaoszczędzić wielu pieniędzy, stresu i straty czasu, a w najgorszym przypadku, który może spotkać Twoją firmę, zapewni jej dalsze, bezproblemowe funkcjonowanie.
OCHRONA DANYCH
Większość awarii i katastrof prowadzi do utraty istotnych danych w Twojej firmie. Najczęściej utrata danych jest następstwem ludzkiego błędu, awarii sprzętu, naturalnych katastrof (burze, intensywne opady deszczu, czy też silne wiatry), a także kradzieży. Na szczęście odzyskanie danych jest bardzo proste, pod warunkiem że posiadasz wykonaną, aktualną kopię danych (kopię bezpieczeństwa) w bezpiecznym miejscu. Aby sprawdzić, czy posiadasz odpowiednie rozwiązanie dopasowane do potrzeb Twojego biznesu, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
- Zapoznaj się dobrze ze swoimi danymi. Musisz wiedzieć, jakie dane posiadasz, co one znaczą dla prowadzonego przez Ciebie biznesu. Odpowiedz sobie na pytanie, które dane są ważne dla Ciebie i Twojej firmy? Pomyśl, że gdybyś wszedł do biura jutro, a Twoje dane zniknęłyby, to utrata których z nich byłaby dla Ciebie najbardziej dokuczliwa?
- Rozważ różne możliwości wykonywania kopii bezpieczeństwa (z ang. backup). Twoje dane powinny być wyniesione poza biuro, zabezpieczone i gotowe do użycia w trybie 24x7 (czyli 365 dni w roku przez 24 godziny).
- Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem, które spełnia powyższe wymagania, jest prosty w użyciu, automatyczny i bardzo bezpieczny backup online – jak choćby oferowane przez naszą firmę rozwiązanie Storio Mozy. Inne rozwiązania to zastosowanie taśmy magnetycznej, jako nośnika do zapisu danych na zewnętrznych urządzeniach. Taśma może również podlegać wynoszeniu na zewnątrz w bezpieczne miejsce, ale muszą w to zostać zaangażowani ludzie.
- Jeżeli wybierzesz wersję, gdzie opiekę nad Twoim systemem ochrony danych będzie sprawować zewnętrzna firma, to wtedy bądź pewien, że Twój dostawca zapewni Ci bezpieczeństwo, kontrolę procesów zabezpieczania danych i wsparcie na odpowiednim poziomie – również w sytuacji odzyskiwania utraconych danych.
- Równocześnie musisz wybrać jedną osobę, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie procesem ochrony danych, zarówno w przypadku, gdy będzie to wykonywane wewnętrznie, czy też wykonywane poprzez wybrany wcześniej zewnętrzny podmiot.
- Od czasu do czasu sprawdź proces odzyskiwania danych. Kopia danych jest niczym bez możliwości jej faktycznego odzyskania. Musisz być pewien, że wiesz jak odzyskać szybko i sprawnie swoje dane, a cały problem przebiegnie gładko. Twój dostawca musi dostarczyć Ci procedury odzyskiwania danych, przez które przeprowadzi Cię testowo, abyś był przygotowany na wypadek prawdziwej katastrofy.
- Regularnie sprawdzaj, czy wszystkie niezbędne dane są zabezpieczane. Jeżeli zostanie dołożony nowy sprzęt (np. serwer, stacje robocze), to pamiętaj, aby zabezpieczyć dane z tych urządzeń. Taki przegląd należy robić co najmniej raz na kwartał.
KOMUNIKACJA
W sytuacjach awaryjnych twoje standardowe metody komunikacji, a także korzystanie z dostępu do informacji kontaktowych (telefony, e-maile) mogą być niedostępne. Musisz pamiętać, że Twoja firma i jej działalność jest w bardzo dużym stopniu uzależniona od stałych linii telefonicznych oraz podłączenia do Internetu. Dlatego jako część Twojego planu powinieneś stworzyć listę wszystkich niezbędnych kontaktów i alternatywnego sposobu komunikacji:
- Zadecyduj, która metoda komunikacji będzie wykorzystywana w sytuacji, gdy nie będziesz w stanie wejść do Twojego biura. Dostępne sposoby komunikacja w takiej sytuacji to telefony komórkowe, komunikatory, Skype lub oparty o przeglądarkę system pocztowy.
- Stosój systemy do zarządzania kontaktami z klientem, dostępne online, jak chociażby oferowany przez nas CRM Online firmy Salesforce.
- Przygotuj się na sytuację, gdy nadchodzące telefony do Twojej firmy (czyli telefony od Twoich Klientów i dostawców nie będą możliwe do odebrania przez Twoich pracowników). Pomyśl o rozwiązaniu, które zapewni przekierowanie codziennie używanych linii telefonicznych na inne numery telefoniczne. Rozwiązanie jest mocno powiązane z ilością linii przychodzących do Twojego biura.
- Stwórz listę wszystkich niezbędnych kontaktów, bez których nie jesteś w stanie funkcjonować w momencie, gdy utracisz komunikację z Twoim systemem informatycznym (np. serwer pocztowy lub system CRM). Najlepiej, gdy kopia takiego dokumentu będzie dostępna gdzieś w publicznym Internecie.
LUDZIE
Aby Twój plan awaryjny mógł zadziałać, musisz odpowiednio do tego przygotować Twoich pracowników, tak aby dokładnie rozumieli, gdzie mają się udać i co robić w kryzysowych sytuacjach:
- Zidentyfikuj kluczowe funkcje takie jak ustalenie metody komunikacji, przygotuj wcześniej odpowiednie e-maile z informacją dla pracowników, Klientów i dostawców, a także Twojego ubezpieczyciela.
- Wybierz osobę, która będzie odpowiadała za te kluczowe funkcje na wypadek katastrofy.
- Wskaż zapasową lokalizację, gdzie wszyscy się spotkają, jeżeli sytuacja spowoduje potrzebę ewakuacji z budynku.
- Wskaż zastępczą lokalizację lub kilka lokalizacji, gdzie mogłaby się odbywać nadal praca lub ustal, że wszyscy pracownicy będą w takiej sytuacji przygotowani na pracę z domu.
- Kiedy Twój plan awaryjny będzie gotowy, dostarcz go do każdego pracownika. Pomyśl również o kopii tego dokumentu stale dostępnej w Internecie w wersji online w każdym momencie dla każdego pracownika.
- Regularnie przeglądaj, sprawdzaj i wnoś poprawki w swój plan awaryjny.
Wypadki się zdarzają i jest to tylko kwestią czasu, skali problemu i odmiany awaryjnej sytuacji, z jaką może się spotkać Twoje przedsiębiorstwo. Najlepszym sposobem przygotowania się do tego jest posiadanie gotowego, dobrze przygotowanego planu awaryjnego w jednym miejscu, którego poszczególne elementy będą dobrze znane wszystkim Twoim pracownikom.